niedziela, 3 września 2017

,,Pod kloszem" // Meg Wolitzer



Opis z książki-
Gdyby życie było sprawiedliwe, Jam Gallahue nadal mieszkałaby w rodzinnym New Jersey ze swoim uroczym chłopakiem z Wielkiej Brytanii – Reevem Maxfieldem. Oglądaliby razem stare skecze i całowali się między regałami szkolnej biblioteki. Z pewnością nie byłaby teraz w Wooden Barn, szkolnym ośrodku terapeutycznym w Vermoncie, i nie chodziłaby na przeznaczone tylko dla wybranych uczniów (rzekomo odmieniające życie) lekcje pt. „Specjalne zagadnienia z literatury angielskiej” poświęcone wyłącznie twórczości Sylvii Plath.
Życie jednak nie jest sprawiedliwe. Reeve’a nie ma już od ponad roku, a Jam wciąż nie może otrząsnąć się po stracie. Kiedy zadanie domowe polegające na pisaniu pamiętnika otwiera Jam i pozostałym uczniom drogę do innego świata, nazwanego przez nich Belzharem, dziewczyna odkrywa rzeczywistość, w której czas staje w miejscu, a ona znów może poczuć obecność Reeve’a. Jednak zapełniając kolejne strony dziennika, Jam musi zmierzyć się z prawdą i zdecydować, jak wiele jest gotowa poświęcić, by odzyskać to, co utraciła.
Zapierająca dech w piersiach i zaskakująca historia o pierwszej miłości, głębokim cierpieniu i sile, jaką daje pogodzenie się ze swoim losem.


Cześć!
Po małej przerwie zapraszam was na kolejną recenzję :D.
Chciałabym zapowiedzieć, że od teraz postaram się dodawać recenzje reguralnie, mam nadzieję, że co niedzielę :).

Wooden Barn, to szkoła z internatem dla problematycznej młodzieży
Tam właśnie trafia Jam Gallahue. Jej problemem jest to, że nie może pogodzić się ze stratą swojego chłopaka. Pobyt w tej szkole ma pomóc jej, w uporaniu się z przeżyciami z przeszłości. Mimo tego bohetrka jeszcze bardziej pogrąża się w rozpaczy i nie widzi jakiejkolwiek możliwości powrotu do normalnego życia.
Kiedy razem z czwórką innym uczniów, trafia na specjalne lekcje poświęcone literaturze angielskiej, zmienia swoje przemyślenia. Na tych lekcjach poznaje twórczość Sylvii Plath. Dostaje również pamiętnik. Jest on kłódką do Belzhar'u, czyli 
pewnego odległego miejsca.
W jakie miejsce? Czy jest ono takie samo dla wszystkich uczestników lekcji?
Czy wszyscy bohaterowie zmieniają swoje nastawienie po pisaniu tego pamiętnika?
- Tego dowiesz się sięgając po tą książkę. 





Powieść napisana przez Meg Wolitzer jest skierowana do ludzi młodych, którzy nie do końca wiedzą jak poradzić sobie z dorosłością i odpowiedzialnością jaka za nią idzie. 
Autorka pisze dość łatwym językiem. Świetnie też opisuje emocje bohaterów.
Z książki możemy się nauczyć, że by wyciągnąć do kogoś pomocną dłoń, nie trzeba jej pchać na siłę. Można poczekać, aż ktoś sam tego zechce i będzie na to gotowy.

Jednak co do tej książki mam również pewne zastrzeżenia.
Książ
ce brakuje głębszego opisu bohaterów. Ich portrety psychologiczne zostały słabo ukazane. To wielka szkoda, ponieważ w książce psychologicznej, taki profil to standard.
Mocno zasmuciło mnie rozwiązanie historii Jam, które
też
bardzo nadaje płytkości końcówce książki. Choć trzeba przyznać; nie było one przewidywalne.
Autorka postawiła na wdrożenie w książkę tajemnicy i szybkiej akcji, które to wciągają czytelnika. Wielkim plusem książki było wplecenie w jej treść, twórczości Sylvii Plath. Te nawiązania literackie nadały fajny całokształt książce.





„ Pod kloszem”, to książka, która pozwala poznać psychikę ludzką. Nie chodzi tutaj o psychikę wyłącznie głównej bohaterki, ale także innych bohaterów pojawiających się w książce. 
Jeżeli jesteście zainteresowani książkami tego typu, czyli takimi, które poruszają problemy młodych ludzi, to serdecznie polecam wam lekturę tej pozycji. Myślę, że mimo minusów wymienionych przeze mnie warto po nią sięgnąć.

Moja ocena: 3/5 

10 komentarzy:

  1. No nieźle
    Miło przeczytać Twoją kolejną recenzję po drobnej przerwie :)
    Co prawda nie jestem szczególnie zainteresowana taką tematyką, ale bardzo mi się podoba lekkość i płynność wypowiedzi (ja wiem że to dziwnie brzmi ale ciii XD)
    Zaprezentowalas też tak zwane "minusy" książki i oczywiście z argumentacją co jest super przedstawione
    Może ten komentarz to nic szczególnego ale chciałam pozostawić po sobie jakiś ślad
    Pozdrowionka i miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i tak :D.
      Również pozdrawiam i wzajemnie :)

      Usuń
  2. Ostatnio ciekawią mnie książki tego typu, więc możliwe, że kiedyś po nią sięgnę. Na pewno zapowiada się interesująco ;)

    Pozdrawiam, febliki

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaintrygowałaś mnie swoją recenzją :)
    bookwithhottea.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się w takim razie :D. Mam nadzieję, że jeśli sięgniesz po tą książkę, to ci się spodoba :).
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Po Twojej recenzji zaciekawiłam się tą książką, mimo, że wcześniej w ogóle o niej nie słyszałam... Muszę się za nią rozejrzeć :)

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! ♥
    oliviaczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. mnie bardzo zaintrygowała ta pozycja, fakt, że fabuła nie jest typowa dla młodzieżówki, może być to naprawdę godne przeczytania. Jak ją gdzieś zobaczę z pewnością się zaopatrzę, poza tym sam problem wydaje się być istotny dość w życiu młodych ludzi.

    Świetna recenzja!
    Pozdrawiam serdecznie!
    Cass z Cozy Universe

    OdpowiedzUsuń
  6. Na początku bardzo mnie zaciekawiła, ale jeśli bohaterowie nie mają głębi, raczej odpuszczę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie miałam jeszcze okazji czytać tej książki ale bardzo bym chciała. Pozdrawiam cieplutko https://ksiazkialeksandry.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.